Żeby port mógł działać

Każdy port morski to w ogromnym uproszczeniu miejsce znajdujące się nad morzem lub oceanem, służące żegludze i transportowi, a także ruchowi pasażerskiemu. Żeby zapewnić sprawne pełnienie wszystkich tych funkcji konieczne jest istnienie rozbudowanej i doskonale działającej infrastruktury, bez której sam akwen wodny i sąsiadujący z nim ląd byłyby właściwie bezużyteczne. Stanowi ją szereg wysoce wyspecjalizowanych urządzeń, jak również odpowiednie ukształtowanie terenu umożliwiające wystarczająco skuteczną ochronę przybijających do portu statków i nadbrzeża przed naturalnymi w takim miejscu zjawiskami atmosferycznymi, takimi jak prądy morskie, fale i gwałtowny wiatr. Istotne jest zarówno właściwe urządzenie części wodnej portu morskiego, czyli akwatorium, a więc kanał wodny o wystarczającej głębokości i szerokości oraz podejścia, wewnętrzne baseny oraz miejsce cumowania i postoju statków czy redy, jak i zapewnienie odpowiedniej infrastruktury portu w jego części lądowej. W jej skład wchodzą przede wszystkim magazyny, zbiorniki i place służące do składowania i przeładunku towarów, jak też łatwy dostęp do środków transportu dla towarów wraz z drogami dojazdowymi. Bez całej tej skomplikowanej maszynerii i niezbędnych konstrukcji właściwe funkcjonowanie portu jest po prostu niemożliwe.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.